L’ajuntament de Barcelona el 1910 es va
plantejar reformar el sistema de recollida d’escombraries ja que fins llavors hi
dedicava molts pocs recursos i majoritàriament anava a càrrec de persones particulars
(pagesos, drapaires...), això feia que la ciutat estigués molt bruta. Dels diversos projectes presentats l'escollit fou el del català Juan Serra i Sulé*, que és també qui s'ocuparia d'explotar-lo.
La idea bàsica era crear un servei de
recollida amb molt de personal i equipat amb carros i vehicles moderns per tal d'equiparar Barcelona a altres ciutats europees. Aquest pla incloïa
construir un palau al passeig de Sant Joan (entre Còrsega i Rosselló) com a
oficina central que disposaria de taller, quadres pels cavalls, veterinaris... i la construcció de diversos
pavellons repartits per Barcelona. El disseny del palau anava a càrrec de
l’arquitecte modernista Salvador Puiggrós.
"Disseny del palau de la neteja"
Pel que fa al tractament dels residus en un
inici es va plantejar d’incinerar les escombraries un cop recollides però ràpidament van rebre l’oposició dels
sectors agrícoles del que ara es coneix com a àrea metropolitana de Barcelona i
que en aquell temps eren zones rurals. El cas és que les restes orgàniques de
la ciutat de Barcelona representaven una tercera part de tot l’adob usat per
ells i per tant el necessitaven. A part d’això desfer-se de les cendres era
complicat perquè no podien usar-se per a pràcticament res i per tant van
decidir que vendrien els residus als pagesos.
Tornant a la reforma, el primer que tractava
era sobre el personal. S’introduïen importants mesures higièniques com era que vestissin
un uniforme (de fet dos, un per si plovia) i que es canviessin de roba a
l’inici de la seva jornada i en finalitzar-la. Això ho podrien fer al pavelló
que els toqués on a més hi hauria dutxes per rentar-se cada dia. A més a més un
cop acabat el torn l’uniforme seria rentat i desinfectat per a l’endemà.
Uniforme de dona Uniforme normal i de pluja
Les condicions per aquests treballadors eren
les següents: Treballarien 8 hores diàries (cal tenir present que la jornada de
8 hores a nivell general es va implantar el 1919), tindrien un sou de 13 rals
(excepte les dones i menors de 21 anys), disposarien d’una caixa d’invalidesa,
tindrien la mateixa consideració que la guàrdia urbana pel que fa a compliment
de les normes municipals, disposarien al palau de Passeig de Sant Joan d’una
escola nocturna per formar els treballadors i perquè els seus fills estudiessin
de forma gratuïta i finalment la ciutat es dividiria per zones i a cada zona tindrien
un pavelló amb diversos serveis entre ells un menjador on anar a menjar durant
els descansos.
D’aquests pavellons en sortiria cada dia a
primera hora del matí el gruix dels escombriaires que recollirien la major part
de la brossa dels carrers i els netejarien mitjançant vehicles amb
dipòsits d’aigua. Entre les 7 i les 8 del matí la ciutat quedaria neta.
A les 8 els operaris d’aquest servei de batuda
anirien a esmorzar mentre els del servei anomenat “repàs i recollida” s’ocuparien
de mantenir la ciutat neta durant tot el dia amb petits vehicles i carretons.
Un cop esmorzats el gruix dels escombriaires
es dedicaria llavors a la recollida a domicili. A les cases més brutes hi aniria
una brigada especial que és la mateixa que faria la recollida en hospitals,
aquests residus es posarien en pots especials i es durien directament al
crematori. Una altra brigada especial s’ocuparia de la recollida d’animals
morts per malalties per evitar així que fossin duts a escorxadors il·legals i
es vengués la seva carn per al consum humà.
Vehicle especial per a la recollida d'animals morts, la part inferior se separava per posar-hi l'animal
En aquella època hi havia 2000 femers/abocadors
a Barcelona, la reforma volia fer que es passés de dos mil a només dos de grans
i que estiguessin situats lluny de la ciutat, un a la banda del Besòs i l’altre
del Llobregat. Aquests dos no serien simples abocadors sinó edificis de tria
selectiva de les escombraries on es separaria el que serviria per fer adob i el
que aniria al crematori situat a les mateixes instal·lacions.
De la mateixa manera s’organitzaria una
brigada encarregada del port i de la costa, dotada de barques i es prohibiria
als treballadors del port llençar res al mar ja que fins llavors les carregues
malmeses, restes i altra brutícia es llençava directament a l’aigua.
El que va arribar a desenvolupar-se de tot
aquest pla és difícil de resseguir, el palau no es va construir però si que van
funcionar alguns carros de neteja. De tota manera les condicions dels
treballadors no deurien ser massa bones ja que al gener de 1911 ja hi va haver
una gran vaga d’escombriaires que va fer que l’exèrcit es fes càrrec
temporalment dels serveis de neteja.
L'exèrcit fent-se càrrec de la recollida d'escombraries durant la vaga de 1911 (bcn.cat)
Sembla ser que no va ser fins l’arribada de la
república que es van començar a organitzar uns serveis de neteja com Déu mana
amb la creació de la Cooperativa d'Usuaris del servei de Neteja Pública
Domiciliària de Barcelona (que és una de les empreses que avui en dia segueix
oferint servei a la ciutat). Però és interessant veure que almenys a principis
del segle XX hi va haver la intenció de crear uns serveis de neteja moderns que
ens molts aspectes recorden als que tenim actualment a Barcelona.
Per acabar us deixo un recull de dibuixos dels vehicles que es volien adoptar, molts d'ells inventats a Barcelona
Vehicle multiusos (podia rentar, escombrar i/o recollir a voluntat)
Alguns dels vehicles del servei de neteja
Operaris en un dia de pluja amb l'uniforme coresponent netejant un carrer
Carretons del servei de "repàs i recollida"
Vehicles de recollida de residus especials en hospitals, els residus es dipositaven als contenidors
* Juan Serra y Sulé va escriure un informe el 1909 titulat Ante proyectos de abastos alimenticios y de limpieza pública y domiciliaria para la ciudad de Barcelona que si no era el que va presentar a l'ajuntament segurament era semblant. No l'hem consultat. També, segons hem trobat a la Vanguardia, l'Institut Agricola de Sant Isidre va fer un informe detallant aquest projecte però no n'hem trobat cap més referència.
Fonts consultades: El poble català, la Veu de
Catalunya i la Vanguardia.
Una bona descripció d'aquest servei. M'he recordat, i molt, el que explicava la meva àvia que quan ella era petita -va nèixer el 1903- els qui recollien les escombraries eren porquers que per Nadal portaven un fuet a cadascú com a agraïment del benefici que en treien de les escombraries. Allò si que era ecològic i sostenible!
ResponEliminaEndavant amb aquest blog tant interessant.
Una anècdota molt interessant, gràcies
EliminaUna llàstima que el pla no es dugués a terme en la seva totalitat. Afegeixo el teu blo entre els preferits del meu "La Barcelona Oblidada" http://labarcelonaoblidada.blogspot.com.es/
ResponEliminaGràcies, crearé un apartat d'enllaços i hi posaré el teu blog
Elimina